Marek Numerato

Neustálými úvahami o budoucnosti se ochuzujeme o vzácnost přítomných okamžiků

In Život on Duben 23, 2011 at 10:38 am

Dá se říct, že jsem to nikdy moc nevnímal. Došlo mi to až v posledních dnech. Nejprve, když mi kolegyně a kamarádka Eva při domlouvání pracovní schůzky na moje upozornění „Jsem u sebe“ s nadsázkou odpověděla „To je dobře. Lidé dneska nejsou u sebe samých, jsou kdesi v budoucnosti a žijí v představách.“ A poté, když jsem poslouchal videorozhovor Tomáše Hajzlera a Petra Máry, kde prvně jmenovaný poznamenal „většinu života se na něco protěšíme.“

Ano je to tak. Nevím, jak vy, ale já věnuju čím dál více času uváhám, co bude, co by se dalo zlepšit, do čeho bych se mohl pustit apod. Myslím, že to má i své světlé stránky a určitě je nezbytné se na budoucnost připravovat. Ovšem ve chvíli, kdy si kvůli úvahám o budoucnosti nedokážeme pořádně užít vzácnosti přítomných okamžiků, domnívám se, že děláme něco špatně a o něco podstatného se ochuzujeme. Možná je to tím, že postrádáme určitou dovednost, jak tvrdí Goethe.

„Protože lidé nedovedou ocenit přítomnost a naplnit ji životem, touží tolik po lepší budoucnosti a koketují tolik s minulostí.“ (J. W. Goethe) Myslím, že má ten Goethe pravdu a že je na čase začít s tím něco dělat…

 

  1. Jsem na tom podobně. Taky se přespříliš zabývám úvahami o budoucnosti a často mi uniká přítomnost. Nejhorší na tom je, že si to vždycky uvědomím pozdě. Budu se muset nad sebou zamyslet a něco s tím provést 🙂

  2. Paradox, že? Zase jsme u úvahy, co (do budoucna) zlepšit 🙂

  3. Pokud tě to Marku zajímá, doporučuju si přečíst Cestu pokojného bojovníka od Millmana, nebo Novou zemi od Tolleho.

  4. Díky za tip, podívám se po tom…

Zanechat Odpověď

