Marek Numerato

Twitter, informace a média

In Marketing, Web on Březen 26, 2011 at 4:09 pm

Po nějaké době jsem opět zhlédl pár dílů jednoho z nejpopulárnějších českých videocastů Digit, jehož průvodci jsou Petr Mára a Jan Březina. Pánové několikrát narazili na téma Twitteru a na to, jaká je jeho role v šíření informací. Moderátoři pořadu si notovali, že se pro ně Twitter stává stále častěji tím prvním zdrojem, ze kterého čerpají určité informace. Moje zkušenost je podobná.

Předností Twitteru je jeho rychlost. Proto, pokud jsme jeho uživatelem, dozvíme se o konfliktu v Libyi nebo o zemětřesení v Japonsku pravděpodobně mnohem dříve z Twitteru než ze zpravodajských portálů, televize, o tištěných médiích ani nemluvě. A nemusí to být pouze odkaz na zahraniční zpravodajce, kteří informaci o významné události vypustí do světa. Informaci prostřednictvím Twitteru šíří i uživatelé, kteří se zrovna nacházejí v lokalitě postižené živelnou pohromou nebo kteří jsou přímými aktéry události (třeba protivládních demonstrací či válečného konfliktu). Vzpomeňme si například na nouzovém přistání letadla na newyorské řece Hudson dva roky zpátky. První zpráva o této události se poprvé objevila právě na Twitteru a tuto sociální síť značně zpopularizovala.

I pro mne je nejaktuálnějším zdrojem informací Twitter. Pokud sledujete ty „správné“ lidi, k nimž si postupně získáte důvěru a kteří mají obdobné zájmy jako vy, máte téměř zaručeno, že vám ty nejpodstatnější informace neuniknou. Obvykle je navíc samotná zpráva velmi záhy obohacena o různá upřesnění, doplnění, odkazy na doplňující zdroje a během několika hodin se první uživatelé Twitteru pouštějí do hodnocení a analýzy určité události či problematiky.

Jinak řečeno, jak zmiňují Petr Mára s Janem Březinou, obvykle se vše odehrává podle stejného klíče:

1. nejprve se na Twitteru šíří informace

2. poté přichází korekce, aktualizace a doplnění informací

3. a v následující fázi se nad tématem někdo zamýšlí – komentuje, analyzuje příčiny a důsledky problému apod.

Oproti konzumentům běžného internetového zpravodajství má uživatel Twitteru výhodu v tom, že se setkává s alternativními přístupy k událostem a problémům, které zrovna hýbou mediálním světem. Přínosné jsou i odkazy na blogy přímých účastníků dané události nebo alespoň někoho, kdo se nachází v blízkosti místa, k němuž se upíná pozornost médií. Mnohdy má pak možnost zjistit, že všechno je úplně jinak, než jak nám to novináři vylíčili. Nebo ještě lépe v něm protichudné přístupy a informace probudí pochybnost, na čí straně je vlastně pravda. Rozhodně nechci tvrdit, že všemu, na co narazíme na Twitteru máme věřit.

Nicméně i samotné pochybnosti a nejistota jsou určitě lepší než podléhání iluzi, kterou nám předkládají novináři, jejichž práce stále více spočívá ve vyvolávání hysterie a falešných emocí.

Na závěr tři zajímavé odkazy k tématu:

Zmiňovaný Digit Petra Máry a Jana Březiny, článek Jana Handla Odkud se dozvídáte novinky? na Lupě a článek Ještě něco k těm mediálním a morálním panikám z blogu Martina Hassmana.

 

Advertisements

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: